tirsdag 8. april 2014

Påskeløper.




Påskeløperen fra siste Quilte-magasin,
litt justert på lengde og bredde for å passe til mitt bord :)


Noen egg med pynt har jeg lagt til ,
og som du ser litt lengre nede har jeg 
festet hjertene i en sirkel istedet for på linje  :)




Brukte en flerfarget tråd å applikere med
her  .









                                     Her har det dukket opp tre gule (kule) 
                                nøster for 
                                å ta den nye duken i øyesyn :)))




¤  ¤  ¤  ¤  ¤  ¤  ¤  

Norills  Kaffikrans

I formiddag baka jeg Norills kaffikrans :) sikkert ikke det riktige navnet, 
men den har fått det navnet ( av meg ) etter min søster som gikk husmorskolen
 på 70 tallet og som jeg har fått denne oppskriften av :)
Og du kan få oppskriften av meg vist du har lyst til å bake den --- 


75 gr margarin
1/2 dl sukker 
2 eggeplommer
2 dl melk
30 gr gjær
8-9 dl hvetemel

Fyll:
50 gr margarin
1--1 1/2 dl rosiner og
litt sukat.

Rør smør, sukker og eggeplommer til 
en fyldig krem. Varm melken fingervarm
og rør ut gjæren i noe av den . Ha gjæren i bakebollen 
sammen med resten av melken . 
( pyttsan,-  i dag bruker vi vel tørrgjær ??? :)
Arbeid inn mel til glatt deig .
Sett den lunt og la den heve til dobbelt str.
Kjevl den ut til et rektangel (eller lang 
flat pølse) Smør utover mykrørt smør  og strø
 rosiner og sukat utover .
Rull deigen fast sammen .
Form den til en krans som legges på bakeplate
 med skjøten ned. La den heve. 
Klipp hakk , ikke for tett. 
Pensle den . Stekes gyllenbrun. 
Avkjøles. 
Ha melisglasur over til slutt .

Stekes  i ovn i ca. 20 min. på 180-200 grader . 

Som du kan se her så har jeg brukt ostehøvelen
 og skjært
flak av smør og lagt utover i stedet
 for mykrørt smør :)) 









5 kommentarer:

  1. Jag tyckte om Ditt sätt att "tolka" mönstret till denna påsklöparen.
    Den blev riktigt fin!

    Dollandesign

    SvarSlett
  2. Fin løper og kjempesøte gule(kule) :) God Påske!

    SvarSlett
  3. Koselig påskeløper du har sydd.'
    God påske

    SvarSlett
  4. Koselig påskeløper, og morsomt å lage din egen vri! Mitt forhold til mønster er at de er veiledende og til inspirasjon, og så lager jeg slik at farger og produkt passer meg.
    Mye fint hos deg, legger deg i blogglista mi, så kommer jeg tilbake!
    God påske!

    SvarSlett
  5. Flott påskeløper med fin og kreativ vri! Har nettopp sydd en sånn jeg også. Det tok lenger tid enn jeg trodde .. Koselig påskepynt og fristende kake! Takk for oppskriften! :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.